تبلیغات و بازاریابی

ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC

پس از اینکه شرکت‌های بزرگ متوجه شدند که تنها با تمرکز بر یک عامل نمی توان بازار را در اختیار گرفت نظریه آمیخته بازاریابی مطرح شد. در آمیخته بازاریابی مطرح گردید که شرکت های تولیدی یا خدماتی لازم است تا حداقل در ۴ زمینه مختلف برنامه ریزی داشته باشند که به اختصار ۴Pنام گرفت. این آمیخته بازاریابی در زمینه های مختلف گسترش یافت و هر صنعت یا محصولی آمیخته ای با تعداد P متفاوت برای خود تشکیل داد. این موارد بر اساس تحقیقات و بررسی‌های متخصصان فروش و بازاریابی به دست آمد. با پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی و سخت تر شدن امر فروش توجه به این مسئله کافی نبود و لازم بود تا موارد با تخصص بیشتری بررسی شوند. گسترش روش های بازاریابی و سیستم های ارتباطی این مسئله را حساس تر نمود. این موارد باعث شکل گیری موضوعی جدید با عنوان ارتباطات یکپارچه بازاریابی شد.

تنها با تمرکز بر یک عامل نمی توان بازار را در اختیار گرفت

IMC مخفف Integrated Marketing Comunivation ، فرآیند توسعه و انجام اشکال مختلف برنامه های ارتباطی اثرگذار با مشتریها در طول زمان می باشد. هدف این سیستم تحت تأثیر قرار دادن مستقیم رفتار مخاطب انتخابی است. IMC تمام منابع ارتباطاتی را که مشتری با محصول یا خدمات پس از فروش دارد، شامل می شود. IMC از تمام انواع ارتباطاتی که مرتبط با مشتری هستند استفاه می کنند. فرآیند IMC با مشتری شروع می شود و دوباره در تعیین و تعریف اشکال و متدهایی که از طریق آنها ارتباطات مؤثر شکل می گیرد و به کار گرفته می شود. تام دانکن (۲۰۰۲DuncanTom) بیان می کند IMC عبارتست از :« فرآیندی برای مدیریت ارتباط با مشتری که حجم انواع را افزایش می دهد. فرآیند کاربردی برای خلق و رشد ارتباطات سودمند با مشتری ها و سایر کسانی که کلید موفقیت در دست آنهاست از طریق کنترل و تحت تأثیر قرار دادن تمام پیامهای ارسالی به این گروهها و برقراری مکالمات هدفمند با آنها.

شولتز و کیچن نیز ارتباطات یکپارچه بازاریابی را اینچنین تعریف می کنند: IMC عبارت است از حرکت به سمت یک ارتباط جامع در سطح صنفی، درست مانند سطح شخصی. IMC یک فرآیند تجاری استراتژیک است که برای برنامه ریزی ، توسعه، اجرا و ارزیابی برنامه های ارتباطی مؤثر و قابل اندازه گیری و هماهنگ در طول زمان با مشتری ها و مصرف کننده ها و سایر افراد مورد هدف به کار می رود.

ترکیب کلی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در یک شرکت که به آن (ترویج مختلط) نیز می گویند شامل ترکیبی خاص از تبلیغات، پیشبردهای فروشی، روابط عمومی ، فروشی شخصی و ابزارهای فروش مستقیم می باشد. امروزه اکثر شرکت ها از IMC استفاده می کنند. و این بدان معنا است که ، شرکت برای ارائه یک پیام واضح، یکنواخت و راضی کننده در مورد سازمان و نام کالا (Brand) ، با دقّت کانالهای ارتباطی خود را هماهنگ و یکپارچه می سازد.

بر اساس این سیستم سازمان پس از برنامه‌ریزی و توجه به آمیخته بازاریابی خود و پس از انتخاب پیام هدف گذاری شده، سعی می‌کند تا پیام یا پیام‌های خود را به صورت منسجم و یکپارچه و از کانال های ارتباطی موجود و در اختیار خود به مخاطبان هدف برساند. این موضوع باعث می شود تا تاثیرگذاری پیام با در نظر گرفتن اصل تکرار، افزایش یابد و تاثیر بیشتری داشته باشد.

باید در نظر داشت که کمپین تبلیغاتی روشی برای اقناع مخاطب است و یکی از روش هایی است که از سیستم یکپارچه بازاریابی الگو می گیرد و با خود سیستم مورد نظر متفاوت استو نباید این دو را یکی در نظر گرفت.

 

کمپین تبلیغاتی روشی برای اقناع مخاطب است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =